Pět důvodů, proč vám web nepřináší nové obchody
Ze všech koutů na obchodníky vyskakuje doporučení, že by v této digitální době měli mít webové stránky, protože potenciální zákazníci jsou dnes na internetu. S vervou tedy začnou sami, nebo s pomocí firmy tvořit web. Několik měsíců po jeho spuštění ale zjistí, že web zdaleka nefunguje tak, jak si představovali. Jaké jsou nejčastější chyby na webu? Těch důvodů je několik, povíme si o nich.
Mít funkční webové stránky neznamená jen, že na nich fungují všechny odkazy a obrázky se zobrazují tak, jak mají. Všechny weby totiž mají jednu věc společnou – jejich cílem je přivedení nových zákazníků a udržení těch stávajících. A vůbec nezáleží na tom, v jakém oboru podnikáte. Pokud tento hlavní záměr web splňuje, pak se o něm dá říci, že je funkční.
Některé weby ale zkrátka svým majitelům moc velkou radost nedělají. Následkem toho pak obchodníci dojdou k závěru, že web raději zruší, protože investice byla zbytečná, nic z toho nemají. Možná jste si tuto situaci už prožili, nebo ji třeba právě řešíte. Někdy je lepší web hned nerušit a pokusit se nalézt možné chyby. Hledání chyb je vždy choulostivé téma. Pojďme se podívat, v čem může být kámen úrazu. A začněme pěkně popořádku.
Aby web splnil jednu z hlavních podmínek, tedy přivedení nových návštěvníků, měl by být nalezitelný. SEO samozřejmě není úplně jednoduchá věc, ale když budete web stavět pro lidi tak, aby se v něm snadno orientovali, našli všechny informace, které k rozhodnutí potřebují a pravidelně ho budete aktualizovat, pokryjete tím tu nejdůležitější část optimalizace webu. SEO jsem věnoval samostatný článek, ve kterém se můžete dočíst víc.
„Vítáme vás na našich webových stránkách. Naše firma byla založena v roce … a věnuje se …“
Takto tedy určitě ne. Vzpomeňte si na sebe. Když už na internetu něco hledáte, pak je to možná ve chvilce volna v práci, v dopravním prostředku, v kavárně, zkrátka úplně kdekoli. Většinou nemáte času nazbyt, a proto když nenajdete na stránkách během chvilky to, co hledáte, nebo vás web neoslní atraktivní provedením, jdete hledat dál. Obvykle lidem postačí pár vteřin na to, aby zjistili, jestli pro ně má web přínos, nebo by tím jen ukrátili čas mezi dvěma stanicemi metra.
„Vítáme vás na našich stránkách, jsme rádi, že jste tady. Naše firma byla založena již v roce … a její hlavní činností je…“ Děkuji za uvítání, ale já potřebuji kvalitní boty.
Texty podobného typu už nikoho nepřesvědčí. Bohužel ještě dnes se stále setkávám s weby, kterým tato sdělení dominují. Přivítání a obšírná historie firmy ale na úvodní stránku nepatří. Mějte na webu jasně popsáno, čím se zabýváte a jak můžete zákazníkům pomoci. Rozhodně jim tím uděláte daleko lépe. Historie je určitě zajímavá, ale většinu z nás nudí a pro obchod není příliš rozhodující.
Podařilo se vám zaujmout návštěvníka, je na stránkách už více jak půl minuty. Paráda. Ale co dál? Stane se z něho váš nový zákazník? Web by měl být jasně strukturovaný tak, aby každý našel základní informace hned, bez únavného hledání. Pomozte lidem v té džungli internetu najít pohodlnou cestu tak, aby si libovali v každém kroku, co po ní budou kráčet. A při tom kráčení jim do ruky vložte list ze vzácného stromu popsaný smysluplnými informacemi.
Příliš mnoho textu odrazuje, stručné informace zase nepůsobí věrohodně. Řešením je zlatá střední cesta, ať každý nemusí hledat jednu podstatnou informaci v dlouhém textu, nebo neodchází s pocitem, že nenalezl odpovědi na svoje otázky.
„Tady mají přesně to, co hledám, ale… Kde si můžu tu knížku objednat??“
To, co by na webu určitě nemělo chybět, je jednoduchá cesta ke kontaktu či k získání zboží. Kontaktní údaje by měly být viditelné hned po vstupu na web. Objednávkové tlačítko, většinou nazývané jako výzva k akci, naopak návštěvníkům přijde vhod tam, kde nabízíte produkt nebo poskytnutí služby. Není nic horšího než zoufalý zákazník, který chce tak moc nakoupit, ale neví jak. Pokud na webu tyhle pomůcky nemáte, škodíte tím sami sobě.
„Roznesl jsem reklamní letáky. Myslíš, že už si to někdo přečetl?“
Odkud přicházejí lidé na váš web? Jaký čas tam stráví a dostanou se i někam jinam než na hlavní stránku? Google Analytics umí zjistit, z jakých zdrojů se lidé na vaše stránky dostali, jakou dobu na nich strávili a spoustu dalších prima věcí. Pomůže vám dešifrovat chování návštěvníků na webu a tím buď některé činnosti posílit, nebo u některých zase ubrat. Když investujete příliš mnoho času na jednu oblast, která nefunguje, je lepší od ní dát ruce pryč a vydat se jinou cestou. A na to vám měření v Google Analytics dokáže odpovědět.
„Nečekejte na IT firmu, pusťte se do webu sami.“
Největší chybou, kvůli které nemají obchodníci nové zákazníky, je, že se do webu nepustí sami, ale čekají na toho, kdo tomu podle nich víc rozumí. O obchodu mnohdy vůbec nerozhoduje to, jestli web vypadá jednoduše, nebo nad ním grafik strávil desítky hodin. Budu se opakovat, ale předností webu je jednoduchá cesta k podstatným informacím. Nespoléhejte se pouze na firmu, která vám web staví. Nemusí mít o marketingu vůbec ani ponětí. Takový web vás pak může stát desítky tisíc a bez výsledku. Sám bych o tom mohl něco povídat.
Jestli zvládnete běžně pracovat na počítači, dokážete vytvořit i poutavé webové stránky. Existuje několik nástrojů, díky kterým si webové stránky snadno postavíte. Pokud vás baví psát články, fotit a publikovat, máte z poloviny hotový web. Nic jiného pro webové stránky totiž nepotřebujete. A tím to nekončí. Web můžete kdykoli podle aktuální potřeby sami upravit a to je moc prima.
Jsou vaše stránky responzivní?
Už jsem tu situaci jednou popisoval: Když už na internetu něco hledáte, pak je to možná ve chvilce volna v práci, v dopravním prostředku, v kavárně, zkrátka úplně kdekoli. Nebudete jediný, kdo to takto praktikuje. Návštěv z mobilních zařízení stále přibývá. Určitě jste si sami prožili, že není nic příjemného prohlížet v mobilním telefonu stránky, které na to nejsou uzpůsobené. Responzivní web je už samozřejmostí a mnohé nástroje pro tvorbu webu mají tuto funkci již naprogramovanou.